Zawód pedagoga w Polsce

Wysokie zarobki i prestiż. Na świecie zawód pedagoga jest doceniany i szanowany. W Polsce, w opinii osób wykonujących ten zawód, sytuacja wygląda niestety odwrotnie. Dlaczego ludzie wspierający nauczycieli w procesie edukacji nie są doceniani? O zadaniach i wyzwaniach w zawodzie pedagoga rozmawialiśmy w Polskim Radiu 24.

Dzieci i młodzież mają coraz więcej problemów, których nie potrafią same rozwiązać, a często pomocy nie otrzymują w swoim najbliższym otoczeniu. Narzekamy na obniżający się poziom edukacji, na system ocen, na to, że szkoła nie wychowuje. Anna Odrowąż-Coates z Akademii Pedagogiki Specjalnej podkreśliła, że wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że radą na część z tych problemów może być działalność pedagoga.

– Pedagodzy mają bardzo dobre wykształcenie, znają się na potrzebach i problemach dzieci. Potrafią też zidentyfikować różnice pomiędzy poszczególnymi uczniami i zastosować indywidualne podejście mogące pomóc najmłodszym – podkreśliła.

Prof. Agnieszka Naumiuk z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego przyznała, że jedną z największych przeszkód w pracy pedagoga jest system prawny, który w wielu przypadkach nie precyzuje możliwości i zakresu pracy pedagogów.

Zdaniem pedagogów duża część rodziców nastawiona jest bardzo

roszczeniowo wobec szkół, a także samych pedagogów. Spychają na nich wychowanie własnych dzieci i oczekują, że ich wkład w przekazywanie odpowiednich norm i wartości nie będzie musiał już być zbyt duży.

– Rodzice sądzą, że pedagodzy i nauczyciele wychowają za nich dzieci. Jednak do właściwego ukształtowania młodego człowieka potrzebna jest współpraca na linii rodzic-pedagog. Trzeba pamiętać, że dzieci są jak gąbka. Nasiąkają tym, co widzą i słyszą w domu, a następnie przenoszą to do szkoły – dodała Anna Odrowąż-Coates.

Źródło: www.polskieradio.pl.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 − one =

*